Universiteit Antwerpen Helpdesk Faculteit Rechten
Vaak gestelde vragen
Universiteit Antwerpen - Helpdesk Faculteit Rechten > Helpdesk Faculteit Rechten > Vaak gestelde vragen

Zoeken:


Inschrijving - Ik wil me inschrijven buiten de standaard inschrijvingsprocedure. Welke stappen kan ik ondernemen?

Oplossing

De standaard inschrijvingsperiode loopt van 1 juli tot en met de vrijdag van de 2de lesweek van het 1ste semester (herinschrijvingen starten vanaf 15 juli). Voor het academiejaar 2024-2025 is dit tot en met 4 oktober 2024. Tot deze datum kan je je inschrijven voor een opleiding aan de Faculteit Rechten zonder een toelating van de faculteit. 

Wil je je laattijdig inschrijven, dan volg je onderstaande stappen. 

 

Laattijdige inschrijving 1e semester

Stap 1: controleer de deadlines

De inschrijvingsprocedure hanteert strikte deadlines. Er worden geen uitzonderingen toegestaan op deze deadlines. 

Stap 2: aanvraag tot toelating en inschrijving

Je doet een aanvraag via het digitaal formulier. Je geeft steeds een motivering waarom je nog wil inschrijven voor de opleiding. Het kan zijn dat je studieprogramma beperkt wordt, afhankelijk van het moment van inschrijving en de opleiding waarvoor je kiest. Zo wordt er vooral gekeken of je nog op een zinvolle manier kan inschrijven. 

Van zodra je de toelating hebt, kan je je verdere inschrijving in orde brengen. Meer info vind je op de website van de centrale onderwijsadministratie

Stap 3: samenstellen van het studieprogramma

Nadat je inschrijving geregistreerd is, zal je je studieprogramma kunnen vastleggen in je SisA Selfservice. Op de toelating van de faculteit zal steeds vermeld staan voor welke opleidingsonderdelen je nog mag/moet inschrijven. Deze mag je dan toevoegen aan je studieprogramma. Indien je problemen ondervindt met het registreren van de opleidingsonderdelen, kan je ons steeds contacteren, zodat wij je kunnen helpen bij het toevoegen van de opleidingsonderdelen aan je studieprogramma.

Uitgebreide informatie over de opleidingsonderdelen vind je in de cursusinformatie op de website. 

Elke student die voor de eerste keer inschrijft voor de opleiding rechten moet in principe een standaard pakket van opleidingsonderdelen opnemen, dit wordt het startpakket genoemd.

Het standaard startpakket is het eerste modeltraject van de opleiding bachelor in de rechten, en bestaat dus uit 60 studiepunten. 

 

Inschrijving 2e semester

Je volgt dezelfde stappen als bij een laattijdige inschrijving 1e semester. Je startpakket zal bestaan uit 30 studiepunten.

Een instap in het tweede semester is echter niet ideaal: je hebt immers de leerstof uit het eerste semester niet meegekregen.

Voor het studiemateriaal van de opleidingsonderdelen die je in het tweede semester volgt, verneem je van de docent tijdens het inleidende college wat je nodig hebt. In elk geval heb je een verzamelwetboek nodig (vb. VRG-codex).

 

Heb je graag vooraf een gesprek met de studietrajectbegeleider? Dan kan je steeds een afspraak maken.

 
Was dit artikel bruikbaar? ja / nee
Gerelateerde artikelen Inschrijving - Ik wil een opleiding(sonderdeel) volgen onder credit- of examencontract. Welke stappen onderneem ik?
Werkstudenten - Ik wil werken en studeren combineren. Welke stappen onderneem ik?
Inschrijving - Ik wil overstappen van een andere universiteit naar UAntwerpen. Waar begin ik?
Samenstelling studieprogramma - Hoeveel sp mag/moet ik opnemen? Mag ik meer dan 72 sp opnemen?
Inschrijving - Ik wil stoppen met de opleiding rechten. Hoe doe ik dat?
Artikel details
Artikel ID: 271
Categorie: Inschrijvingen
Beoordeling (Stemmen): Artikel beoordeeld 3.3/5.0 (7)

 
« Ga terug

 
Powered by Help Desk Software HESK, brought to you by SysAid

© UAntwerpen Privacybeleid