Op zich is het de verantwoordelijkheid van de student zelf om al dan niet naar de les te komen. Voor bepaalde lessen is het noodzakelijk dat alle studenten aanwezig zijn. Bijvoorbeeld, wanneer studenten een bepaalde inbreng moeten leveren (bij presentaties, practica,…). Als verplichte deelname gemotiveerd kan worden en tijdig naar de studenten gecommuniceerd wordt (via de cursusinformatie en bij de start van het opleidingsonderdeel), is dit mogelijk. Verder dient de nodige afstemming te gebeuren binnen de opleiding aangezien verplichtingen in bepaalde opleidingsonderdelen implicaties kunnen hebben voor andere opleidingsonderdelen.
Soms geven docenten ook punten op aanwezigheid. Enige voorzichtigheid is hier wel op zijn plaats aangaande de validiteit van wat er dan getoetst wordt. Stel dat twee van de 20 punten op aanwezigheid staan, dan kan het voorkomen dat een student wel/niet slaagt door louter aanwezig geweest te zijn (bv. bij studenten die voor andere onderdelen net onder de slaaggrens zitten). Dit zegt niets over het al dan niet bereiken van de vooropgestelde competenties. Een mogelijke suggestie is om aanwezigheid mee op te nemen in de toetsing als voorwaardecriterium (zie ook tips 32 en tip 42 in ECHO, 2013). Bijvoorbeeld, als de werkvorm dit vereist kan 75% aanwezigheid verwacht worden, zonder dat hier punten op staan. Of studenten worden verwacht om 75% van de tussentijdse (formatieve) opdrachten ingediend te hebben als voorwaarde om deel te mogen nemen aan het examen. Uiteraard dienen dergelijke voorwaarden gemotiveerd te worden en moeten de studenten hiervan tijdig en duidelijk op de hoogte gebracht worden (bv. schriftelijk via de cursusinformatie en mondeling bij de start van het opleidingsonderdeel).
« Ga terug
Powered by Help Desk Software HESK, brought to you by SysAid